26. februar 2007

Utvidelse av Statsarkivet

Dato: 8. februar 2007

Byrådsak 42/07

Byrådet

Bergenhus, gnr. 163, bnr. 229 og 580, Årstadvollen. Utvidelse av Statsarkivet. Plannummer 1872 0000. Forslag til reguleringsplan, 2. gangs behandling.

OLOI

BBY-5120-200506513-63

Hva saken gjelder:

Saken gjelder annen gangs behandling av privat forslag til reguleringsplan for eiendommene gnr. 163, bnr. 229 og 580, på Årstadvollen.

Planforslaget har bakgrunn i Statsbyggs ønske om å videreutvikle Statsarkivet med nye kon­tor og magasinarealer i tilknytning til eksisterende anlegg. Planområdet er totalt på ca.7 daa og omfatter Statsarkivets eiendom på Årstadvollen, naboeiendommen mot Stemmeveien, bnr. 580, som Statsbygg i løpet av prosessen har kjøpt av kommunen, samt del av kommunal vei Stemmeveien.

Området er ikke regulert. Det inngår i planområde E innenfor kommunedelplan Fjellsiden sør, vedtatt 2001. Statsarkivets tomt, gnr. 163, bnr. 229, er her angitt med offentlig formål, mens nabotomten, bnr. 580, er angitt som fortettingsområde 3, for nye boliger med soneparkerings­anlegg i underetasje. Området inngår ikke i etablert sone for boligparkering. Etablering av par­­keringstilbud for områdets beboere vil derfor på kort sikt måtte etableres og administreres av grunneier, som er Statsbygg. Dette er Statsbygg innforstått med. Arbeidet med å vurdere utvid­else av antallet boligsoner er imidlertid vedtatt igangsatt. Det angjeldende området inngår i dette arbeidet.

I planforslaget foreslåes Statsarkivets gamle hovedbygning og hage mot Årstadveien regulert som spesialområde bevaring, mens konserveringsbygget mot Stemmeveien, samt eksisterende brakkebebyggelse på bnr 580 forutsettes revet.

Planforslaget legger til rette for et nybygg for Stats­arkivet, på ca. 2300 m2(BRA), samt et ma­gasin på ca. 16 x 84 m i 2 etasjer under bakken på langs av planområdet. I tillegg viser plan­for­slaget et framtidig boligsoneparkeringsanlegg for ca. 60-70 biler, i 2 etg. over bakken på deler av bnr 580.

Planforslaget berører automatisk fredete kulturminner. Riksantikvaren har gitt tillatelse til inn­grep i kulturminnene på vilkår av at det gjennomføres arkeologiske granskinger av det berørte kulturminneområdet. Dette vilkår er inntatt i planbestemmelsene, § 1.1.3.3.

Oppstart av planarbeidet ble kunngjort 08.08.2005. Planforslaget ble vedtatt lagt ut til offent­lig ettersyn 30.01.2006 i henhold til delegert fullmakt og var utlagt til offentlig ettersyn i tids­rommet 15.02. - 16.03.2006.

Etter offentlig ettersyn er det innkommet 11 offentlige uttalelser, og 5 private merknader. For en fullstendig gjennomgang av planforslaget som legges fram for sluttbehandling, samt drøf­ting av merknader etter offentlig ettersyn, vises til etat for byggesak og private planers fagno­tat av 09.10.2006, som følger saken som trykt vedlegg. Fagetaten anbefaler planforslaget ved­tatt.

Byrådet er i utgangspunktet meget positiv til at Statsbygg ønsker å videreføre virksomheten til Statsarkivet gjennom utvikling av eksisterende anlegg på Årstadvollen.

Byrådet ser imidlertid at slik forholdene er på stedet, vil utvidelsen gi noen utfor­dringer for gjennomføring av viktige mål for grønnstruktur og trafikkforhold i kommunedel­plan for Fjellsiden sør.

Lokaliseringen av soneparkeringsanlegget i kommunedelplanen ble gjort ut fra eien­dommens optimale plasse­ring for slikt formål, i forhold til veisystemet. Av hen­syn til områdekarakter og naboskap bør par­keringsanlegg underordnes, og helst innarbeides i terreng. Byrådet finner det vanskelig å ak­sep­tere forslaget om å løse dette parkeringsanlegget som parkeringshus over bak­­ken. Byrådet ville ideelt sett ønsket at Statsarkivets underjordiske magasinanlegg skulle vært kom­binert med et underjordisk boligsoneparkerings­anlegg, som fastlagt i kommunedel­planen.

Disse forhold er tatt opp med Statsbygg. Byrådet aksepterer Statsbyggs argumentasjon for at slik kombinasjon vanskelig lar seg gjennomføre i denne konkrete situasjonen. I dette bildet er det faktum at det ligger en større kommunal hovedvannledning over den tidligere kommunale eiendom­men (bnr 580), noe som vanskeliggjør tilrettelegging for en blandet arealbruk under bakken. Byrådet vil likevel anbefale at så stor parkeringskapasitet som mulig beholdes på denne tomten som ligger nær opp til hovedvei, slik at det på sikt kan frigjøres gategrunn for evt. gatetun og lignende inne i området. Ved å legge til rette for en parkeringsplass med god parkmessig tilrettelegging kan arealet både inngå som en del av grønnstruktur og gis god bearbeiding av grenseområder mot naboeiendommene.

Byrådet viser til at Svartediket vel i sin høringsuttalelse foreslår at arealet på den tidligere ga­rasjetomten skal legges til rette for barn og unge, med spesiell vekt på uteaktiviteter for større barn. Byrådet kan ikke anbefale en slik tilrettelegging. Byrådet peker i denne sammenheng dels på vurderingene ovenfor, dels at en delt løsning mellom parkering og opp­holdsareal for barn ikke vurderes som noen god løsning og sist men ikke minst på nabokonflikter som støy­ende barneaktivitet må forven­tes å skape i forhold til nærliggende aldershjem og boliger. Det vises i denne sammenheng til at slik Statsarki­vets uteareal vest for nybygget legges til rette, vil de kunne tas i bruk også av barn og unge – utenfor arbeidstid.

Byrådet tar like fullt velforeningens påpekninger av manglende oppholdsareal for større barn til etteretning. Byrådet viser i denne sammenheng til anbefalingen om å utvikle gode møte­punkt mellom universitets­formålene og omgiv­ende lo­kal­miljø i bystyresak vedrørende vedtak av reguleringsplan for Universitetets eien­dommer på Årstadvollen, sak 321-06.

Komité for miljø og byutvikling gjorde 28 09 2006, sak 339-06, i klagesak vedrørende bruksendring, med mer, av tidligere aldersbolig Storhaugen 5, følgende vedtak:

1. Saken sendes tilbake til byrådet.

2. KMBY ber om en ny sak hvor parkeringsbehovet i Storhaugen 5 sees i samenheng med utbyggingsplaner/reguleringsplaner på nabotomten, Statsarkivet.

Spørsmålet om adkomst- og parkeringsløsninger for Storhaugen 5 er drøftet med Vestbo og Statsbygg. Det er oppnådd enighet om at det kan legges til rette for parkering for Storhaugen 5 i randsoneområder på Statsbygg og Vestbos eiendommer, med adkomst over Statsbygg eiendom fra Stemmeveien. Eksisterende adkomst fra Storhaugen opprettholdes, men ved også å ta i bruk adkomst og parkering fra Stemmeveien vil situasjonsplan for Stor­haugen 5 bli vesentlig bedre. Vestbo arbeider med revidert søknad på bakgrunn av dette.

I forbindelse med denne drøfting av adkomst til Storhaugen 5, er også tatt opp adkomstfor­hol­dene til Metodistkirkens Aldershjem, som har en ugunstig avkjørsel i svingen vis à vis ned­kjør­sel til Haukeland skole. I forbindelse med anleggsarbeidene med Svartediket vann­behand­lingsanlegg, har aldershjemmet hatt midlertidig adkomst over garasjetomten (bnr 580).

Dette forholdet er tatt opp med Statsbygg og aldershjemmet og det anbefales, i forståelse med disse partene og Samferdselsetaten, at den midlertidige adkomstløsningen utvikles til en per­ma­nent løsning. Det foreslås således en tilsvarende løsning for aldershjemmet som for Stor­hau­gen 5. Det må utarbeides avtale som sikrer Metodistkirkens Aldershjem adkomst over Statsbyggs eiendom, jfr tillegg i forslag til bestemmelser, § 5.1.1. For lokalområdet vil dette gi en betydelig trafikk­sikringsgevinst og alders­hjem­met kan utvikle egne uteareal med god kvalitet på dette sydvendte platået ovenfor Stemmeveien.

Byrådet vil ut fra dette anbefale en løsning hvor parkeringshuset tas ut av planforslaget, men hvor parkeringsformålet opprettholdes på bakkeplan. Se vedlagte prinsippskisse, vedlegg 1.

Parkeringsarealene på bnr. 580 vil med dette gi:

- adkomst og deler av areal til 6-8 plasser for Storhaugen 5,

- adkomst til 15 plasser på Metodistkirkens Aldershjems eiendom,

- grøntareal,

- plass til 35 – 40 parkerings­plasser som skal forvaltes som sone­par­keringsplasser når soneparkering innføres. Inntil videre forutsettes avtaler om bruk/utleie av disse plassene forvaltet av Statsbygg. Parkeringsarealene forutsettes gitt en estetisk tiltalende parkmessig utførelse.

Byrådet anbefaler at Statsbygg utarbeider en samlet situasjonsplan som ivaretar adkomst- og bruksbehov, i samarbeid med de nevnte brukerne, i forbindelse med sin byggemel­ding.

Byrådet har vurdert om denne alternative løsningen vil kreve en nytt offentlig ettersyn av plan­forslaget. Byrådet vil fremholde at selv om det foreslås en endring av arealformål inne­bærer dette ikke at det tilføres nye funksjoner. Parkeringsformålet videreføres i det bearbei­dete planforslaget i en mer begrenset form enn foreslått av fagetaten etter bearbeiding av plan­forslaget etter høring. Byrådet viser også til at forslag til løsning som nå anbefales, er utarbei­det i dialog med forslagstiller og alle direkte berørte parter, samt Samferdselsetaten. Byrådet vil ut fra dette mene at byrådets forslag til vedtak kan fremmes uten nytt offentlig ettersyn.

Byrådet vil, med de endringer som følger av det ovenstående, anbefale planforslaget vedtatt.

Byrådet anbefaler for øvrig med henvisning til drøftingstemaet vedrørende barn og unges opp­vekstforhold ovenfor, at det gjen­nomføres en barnetråkkregistrering i området rundt Haukeland skole i samarbeid med aktuelle organisasjoner og velforeninger. Byrådet vil i en slik sammenheng også anbefale at det igangsettes utrednings- og utviklingsarbeid for skole­plass­arealene på Haukeland skole, samt at arealene nedover langs Møllendalselven vurderes som aktivitets­ressurser for barn og unge innenfor ram­mene av planarbeid for utvik­ling av Haraldsplass sy­ke­hus.

Begrunnelse for fremleggelse for bystyret:

I henhold til plan- og bygningslovens § 27-2 nr 1. ligger det til bystyret selv å vedta regule-ringsplan. Komité for miljø og byutvikling skal avgi innstilling i saken.

Byrådet innstiller til bystyret å fatte følgende vedtak:

I medhold av plan- og bygningslovens § 27-2 nr.1 vedtas:

1 Reguleringsplan for Bergenhus, Årstadvollen gnr. 163, bnr 229 og 580,

plannummer 18720000, vist på kart sist datert 04.10.06, med følgende endring: Reguleringsformålet ”GA (boligsoneparkering)” utgår og erstattes av ”Felles par­kerings­areal (boligsoneparkering) / felles avkjørsel”, merket ”FP”.

2 Tilhørende reguleringsbestemmelser datert/revidert 03.10.06, med følgende endringer/ tillegg:

- § 1.1.1.1: ”GA1a og GA1b” erstattes med ”FP”

- § 2.2: Eksisterende underpunkt 1-4 utgår og erstattes med nytt pkt 1:

” I område FP skal anlegges parkeringsplass for boligsoneparkering, med ca 40 oppstil­lings­plas­ser, som også sikrer adkomst til eiendommen Storhaugen 11. Parkeringsplassen skal gis god parkmessig utførelse og det skal legges vekt på gode sambruksløsninger mot naboeiendommene.

- 5.1.1: Tillegg: ”… og gnr 163, bnr 354, Storhaugen 11.”

Henvisning til GA1 utgår.

­Plankart og bestemmelser rettes opp i henhold til dette etter bystyrets vedtak.

Monica Mæland

byrådsleder

Lisbeth Iversen

byråd for byutvikling

Vedlegg: 1 Illustrasjon av bearbeidet planforslag, BYBY 07 02 2007.

2 Etat for byggesak og private planers fagnotat datert 09.10.2006, med bilag.

Ingen kommentarer: